VICTOR Emanuel Amadeus Dryselius (1827-1900) 1827-07-07--1900-12-24 (man)
Sjökapten, skeppsmäklare och skeppsredare i Gävle
f i Virestad, d i Gävle
Wilhelm Eckhoff (1780-1849) övertog 1829 den gamla Gävlefirman P Brändström & Co som namnändrades till H.W. Eckhoff & Co. Han tog redan 1834 med sin brorson i firman, Hans Christoffer Wilhelm Eckhoff (1809-1859), som ensam drev firman de sista tio åren. Genom de dåliga tiderna var firman när Eckhoff dog 1859 körd i botten. Lars Wilhelm Åkerson och Anders August Andersson var bokhållare på H C W Eckhoffs rederikontor. Robert Rettig gav dem då finansiellt stöd så att Åkerson och Andersson ihop med Eckhoffs änka kunde fortsätta driva firman under namnet Åkerson, Andersson & Co.
I mitten på 1800-talet blev det vanligare att skaffa landställe längs med både Norra och Södra landet längs fjärdarna. Alternativt hyra in sig hos fiskarna över sommaren. Åkerson, Andersson & Co blev då först med idén att anordna regelbundna skärgårdsturer till Bönan och Utvalnäs. 1863 sattes den första ångslupen “Avance” in. Efter stadsbranden 1869 ökade bebyggelsen längs kusten, många “grosshandlarvillor” byggdes och flera ångslupar sattes in.
På 1880-talet skildes Åkerson och Andersson åt och firman bytte namn till Åkerson & Co. Efter Lars Wilhelms död 1893 fick den unge sonen Carl Wilhelm ta över firman. En turlista (se nedan) har figurerat i olika sammanhang byggd på artikeln ”80-talets Bönabåtar ur Gävle krönika 1952-53” skriven av Erik Wickberg på Gefle Dagblad. Bakgrund är brev från Carl F. Löfgren, som var hopp-i-land-Kalle på en av ångsluparna 1888 kompletterat av åkare Carl Skeppstedt, som en tid var biljettpojke på ”Linnea”. Jag har rättat en del i de olika varianter av Turlistan i den som här publiceras.
Vid en färd till Bönan en försommardag i slutet på 1800-talet låg ett isberg i Bönaviken. Det beslöts då att angöra isberget och gå ut på det och bjuda passgerarna på punch! Åkersons har haft olika sommarhus runt viken sedan 1880 och avstigning gjordes ibland till de bryggorna. När Carl Wilhelm firade 50 år 1919 måste “Bönan” ha gått på ett av grunden där för dagen efter annonserades att p g a skada ersatte bogserbåten “Alert” på turerna till Bönan. Annars fick Victor Dryselius brygga “lilla Bönan” användas. Victor var gift med Lars Wilhelms syster Edla och hade ett hett temperament. Han förbjöd resande att ställa bagage på bryggan. En gång kom en förtvivlad medhjälpare in och undrade vart den rena tvätten som avlämnats på bryggan tagit vägen. Den hade Victor sparkat i sjön för han trodde det var någon passagerares kvarlämnade bagage. “Avance” blev den första och sista båten att trafikera sträckan Gävle-Bönan fram till 1930. | |
|